Followers

Monday, March 14

Review Hikayat Merong Mahawangsa

Hari yang tidak dirancang.. Dengan mood yang ada tiada.. Dapat msj.. "U, tlg siap skang.. bla bla bla.. Tgk Merong.. bla bla bla" I was like.. erkk!" Okay! Kelam kabut bangun siap siap.. Dan dan tue baru ingat aku tak solat zohor lagi laaa!! haha


Memang kelam kabut lah kan aku siap.. Dengan tudung cam selebet gila! Pakai gypsy plakk.. Dengan depan terlalu pendek. Nak cover depan nak cover belakang lagi.. Nie la nasib bila orang baru-baru nak pakai tudung.. hihi Nie da macam nak cite pasal diri sendiri plak! Gila glamour lah kauuu! kah kah kah


**********************************



Okay Okay! Hikayat Merong Mahawangsa.. Sebuah filem yang agak menarik.. Filem nie off course la pasal sejarah.. Kalau rasa rasa tak suka sejarah tue tak payah tengok.. Tapi aku rasa filem nie wajib tengok supaya kita tahu and tak lupa asal usul kita.. Langkasuka adalah nama asal Kedah.. Baru aku tahu yang semenanjung Malaysia ini digelar Semenanjung Emas.. At that time, tiada lagi pemerintah di sekitar Semenanjung Emas yang mana dijadikan tempat untuk menyatukan dua kuasa besar iaitu Roman Empire and Han Dynasty.. Penyatuan ini dilakukan melalui perkahwinan anak kedua-dua empayar ini.. Ini adalah kerana Han Dynasty or orang orang cina terkenal dengan golongan bangsawan mereka.. Maksudnya dorang terdiri daripada golongan golongan bijak  pandai.. So., Roman Empire nie nak mempelajari ilmu ilmu yang ada dengan perkahwinan.. Ini semua sejarah...


Filem nie ada banyak juga yang aku rasa pelik dan tak logiknya.. Macam contoh satu adegan dimana Merong Mahawangsa guna cermin sebagai salah satu senjata.. Boleh terbakar disebabkan hanya satu cermin.. Padahal sebelum tue cermin melambak-lambak dia jumpa.. Kenapa dia buat satu je?? Buat lah banyak banyak kan.. Mungkin ramai orang kata orang dulu dulu banyak kuasa kuasa ghaib nya.. Tapi., sampai boleh panggil hujan segala bagai., okay itu HIKAYAT! 



Walau apa pun.. KRU telah melakukan kerja terbaik.. Walaupun tak sehebat PGL., tapi boleh lah.. Cost pun tak besar mana kan.. So., yang aku boleh cakap., cerita nie terlalu rushing sangat nak habis.. Kalau cerita nie lagi lama mungkin lagi best.. Tak rugi pun tengok cerita nie.. Aku bagi 3 bintang over 5.. Average.. ;)

Welldone KRU! Good job! :)

 


 ***the end***

Sila Click Saya ;)

 

Kalau suka boleh LIKE....