Followers

Friday, August 26

13 aurat wanita / perempuan

Lately nie asyik post entry ala-ala Islamic je kan... Sempena menghormati bulan Ramadhan al-Mubarak yang hampir sampai ke penghujungnya tak salah kan? Entry nie jugak aku dapat dari email.. Saja nak share info dengan semua readers yang sudi singgah sini...




  • Bulu Kening - Menurut Bukhari, Rasulullah S.A.W. melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari


  • Kaki yang memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur ayat 31. 
  • Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan / melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur di zaman jahiliyah

  • Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang zaman sekarang hidung belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban


  • Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur ayat 31


  • Gigi - Rasulullah S.A.W. melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, 
  • Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah S.W.T. - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim



  • Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliyah yang dahulu.
  • Keterangan: Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang  Jahiliyah.


  • Muka dan Tangan - Asma binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah S.A.W. dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah S.A.W. "Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
 

  • Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi


  • Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka  menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur ayat 31
  • Sabda Nabi Muhamammad SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandang yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi


  • Mulut (suara) - janganlah perempuan perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orangyang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah al-Ahzab ayat 32
  • Sabda Rasulullah SAW, "Sesungguhnya akan ada umatku yang meminum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah

 
  • Kemaluan - dan katakanlah kepada perempuan perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur ayat 31
 
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat al Bazzar



Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah


  • Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwiayat Ahmad, An Nasaii dan Ibn Majah

  • Petikan dari Surah al Ahzab ayat 59 yang bermaksud "Hai Nabi-Nabi katakanlah kepada isterimu isterimu, anak perempuanmu dan isteri isteri mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali Lantaran itu mereka tidak diganggu.. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang

  • Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
  • Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/membentuk dan berbelah/ membuka bahagian bahagian tertentu


  • Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim



Sekian setakat ini sahaja pelajaran kita kali ini ye kengkawan.. hek3 Memang agak susah nak jaga aurat wanita.. Sebab auratnya terlalu banyak.. Seperti yang kita semua sedia maklum cuma muka dan tapak tangan sahaja yang boleh dilihat oleh orang yang bukan muhrim.. Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama mengingati satu sama lain dan memperbaiki diri ke arah yang lebih baik..



p/s: aku demam! demam raya!





***the end***




Kalau suka boleh LIKE....

5 orang nak bebel jugak:

Shawn Razaleigh said...

woooo. utk lelaki ada tak

kura said...

yes. islamic entry ni dan sgt berguna :)

thx lg sekali buat entry ni, yela klu nk search cari2 mmg lambat la kan. heheh

sifu im said...

so pompuan kena jaga la aurat die

MAI a.k.a WAWA said...

very2 useful! dan menginsafkan.. :') thanks for sharing..

Zul Fattah said...

waow.. nice info.. ingat tu wahai popuan di luar sana.. haha